JE Leerdoelen

Wat zijn LVS-toetsen?

Ieder kind maakt tijdens de basisschool een enorme groei door. Je kind gaat van het niet kunnen lezen en schrijven in groep 1 naar het kunnen lezen van boeken, schrijven van werkstukken en het maken van lastige sommen in groep 8. In Nederland is iedere school verplicht om deze ontwikkeling per kind vast te leggen. Dit doen scholen door middel van een leerlingvolgsysteem (LVS). In dit artikel lees je alles over de verschillende leerlingvolgsystemen en wat dit voor jouw kind betekent.

Wat is een LVS?

Een LVS is een systeem voor leerkrachten waarin informatie wordt bijgehouden over de vooruitgang van de kinderen. Deze vooruitgang wordt voornamelijk bijgehouden door M-toetsen en E-toetsen. Deze toetsen worden midden (M) in het schooljaar en aan het einde (E) van het schooljaar afgenomen. Deze toetsen worden aangeboden door het LVS zelf en zijn dus geen onderdeel van de methode. Sommige scholen kiezen er voor om ook een toetst aan het begin (B) van het jaar af te nemen, om het startniveau van een kind te meten. Tijdens deze toetsen moet verplicht de onderdelen Taal en Rekenen worden afgenomen, maar er kan ook getoetst worden op andere schoolvakken of sociaal-emotioneel vlak.

Verschillende type LVS

Er zijn in Nederland vijf leerlingvolgsystemen die zijn goedgekeurd door de overheid:

  • Cito BV
  • Bureau ICE
  • Diataal
  • Boom test onderwijs
  • CED-Groep

Het is aan de school welke LVS toets ze kiezen. Alle vijf deze leerlingvolgsystemen bieden M- en E-toetsen aan. Dit geldt niet voor de groepen 1 en 2. In deze groepen worden geen toetsen gebruikt, maar wordt de vooruitgang van de kinderen geobserveerd. Deze informatie wordt wel opgeslagen in het LVS door de leerkracht. 

Wat wordt er getoetst?

Het doel van een LVS-toets is om te toetsen wat een leerling op dat moment kan. Dit wordt gedaan door vragen te stellen die in lijn liggen met de leerdoelen van het SLO. Het SLO is een organisatie van de overheid die alles vastlegt wat een kind moet kennen (leerdoelen). Dit doen ze voor alle groepen. De verplichte onderdelen die worden getoetst zijn Taal (wat bestaat uit Begrijpend lezen en Taalverzorging) en Rekenen. Afhankelijk van de aanbieder en (soms) de keuze van de school is de toets op papier of digitaal.

Met de score van de LVS-toets kan de leerlijn van je kind worden weergegeven. Er kan gekeken worden of je kind zichzelf verbeterd heeft en hoe je kind het doet ten opzichten van de klas of de gemiddelden van Nederland. Ook al kan dit veel inzicht geven, houd niet te veel vast aan de uitkomst van deze toets. Het kan zijn dat je kind anders presteert dan verwacht, maar dit hoeft niets te betekenen. Je kind kan een slechte dag hebben of er kan een andere oorzaak zijn. Het is en blijft een momentopname.

LVS en Doorstroomtoets

Ieder jaar worden er minimaal twee LVS-toetsen afgenomen. In groep 8 zit dit alleen net iets anders. Aan het einde van groep 8 wordt namelijk de Doorstroomtoets afgenomen. De Doorstroomtoets is eigenlijk ook een LVS toets. De kans is groot dat de school van je kind de Doorstroomtoets kiest die aangeboden wordt door het LVS die ze gebruiken. Maar dit hoeft niet zo te zijn. Een school is namelijk vrij om iedere Doorstroomtoets te kiezen. Deze Doorstroomtoets kan helpen bij het bepalen van het schooladvies van je kind. Dit schooladvies wordt bepaald door de leerkracht, maar valt de Doorstroomtoets hoger uit, dan kan het schooladvies aangepast worden. Wil je meer weten over de Doorstroomtoets? Lees dan het artikel Alles over de Doorstroomtoets.

Wanneer wordt de LVS afgenomen?

Het is aan de school zelf wanneer de LVS-toetsen worden afgenomen, maar dit moet wel binnen een periode van een aantal maanden zijn. De M-toets moet worden afgenomen tussen december en maart. De E-toets moet worden afgenomen tussen april en juli. Als een school er voor kiest een B-toets af te nemen dan moet dit gedaan worden tussen september en november.
De LVS Doorstroomtoets moet wel tijdens een bepaalde periode worden afgenomen. Deze wordt afgenomen tussen 27 januari en 16 februari.

Het belang van een LVS

Naast dat een LVS een handige manier is om de vooruitgang van een kind bij te houden zijn er nog andere redenen dat een LVS belangrijk is. Het belangrijkste doel van een LVS is om kinderen passende hulp te kunnen bieden. Door de LVS-toetsen kan een leerkracht precies zien waar je kind nog moeite mee heeft en hierop inspelen. De leerkracht kan extra materiaal aanbieden of extra uitleg geven over de onderdelen waar je kind moeite mee heeft.

Voor scholen zelf is een LVS belangrijk omdat dit gebruikt wordt door de onderwijsinspectie om een school te beoordelen. Daarnaast is het belangrijk voor het beoordelen van de kinderen. Ieder schooljaar krijgt je kind minimaal twee rapporten mee naar huis. Deze rapporten zijn gebaseerd op de LVS-toetsen en methodetoetsen. Ook wordt het LVS gebruikt om een onderwijskundig rapport te maken wat mee gegeven wordt aan de middelbare school van je kind. Met dit rapport wordt de middelbare school geïnformeerd over de vaardigheden van je kind.

De LVS-toetsen (Doorstroomtoets) wordt ook gebruikt voor het bepalen van het middelbare schoolniveau van je kind. Dit niveau wordt bepaald aan de hand van de LVS-toetsen en het inzicht van de leerkracht, maar kan omhoog worden aangepast door de uitslag van de Doorstroomtoets. 

De LVS-toetsen en de Doorstroomtoets lijken heel belangrijk, maar deze toetsen zijn vooral bedoeld om te kijken wat het niveau van je kind is. Jij of je kind hoeven dus geen druk te voelen als de toets slechter uitvalt dan verwacht. Deze toetsten worden vooral gebruikt om te kijken waar je kind extra hulp bij nodig heeft of waar je kind juist goed in is. Het systeem laat voor de leerkracht zien hoeveel je kind gegroeid is en dit doet ieder kind op hun eigen niveau. Merk je toch dat je kind gestrest is? Lees dan hier hoe je je kind kan helpen: Help, mijn kind heeft toetsstress!


© Junior Einstein BV 2012-2024 - Privacy verklaring - Cookies